KORONA VİRÜS

Anasayfa / Çalışma Alanlarımız / KORONA VİRÜS

KORONA VİRÜS

Korona Virüs(COVID-19) Sebebiyle İşten Çıkarıldım. Haklarım Nelerdir?

Ülkemiz ve son gelişmelerle birlikte tüm dünya ülkeleri Korona Virüs adı verilen bulaşıcı bir virüsün sebebiyet verdiği küresel ve ölümcül bir hastalığa karşı savaş vermekte. Dünya genelinde binlerce insanın hayatını kaybetmesine sebebiyet veren bu virüs sebebiyle de günlük hayat neredeyse durma noktasına gelmiş ve ekonomik hayat riskli ve tehlikeli bir boyuta bürünmüş durumda. Virüsün son derece bulaşıcı olması sebebiyle gerek İç İşleri Bakanlığı gerekse Sağlık Bakanlığımız çeşitli genelgeler yayınlayarak çeşitli iş yerlerinin geçici süre ile hizmet vermesini sınırlandırmışlardır. Peki bu işletmelerin faaliyetlerinin durdurulmasının sonuçları neler olacak ve bu müdahaleler ekonomik hayata nasıl bir yön verecektir?

Yayınlanan son genelgede çalışan kesimi koruma alan herhangi bir madde yer almamaktadır. Genelgede genel anlamıyla işverene borç ödeme ve kredilendirme işlemlerinde kolaylık ve vade tarihlerinin uzatılması sağlanmakta faka işçilere yönelik herhangi bir maddi destek sağlanmamaktadır. Faaliyetlerine ara veren pek çok iş yeri de işçilerine maaş ödeyemedikleri veya ödemek istememeleri sebebiyle işçilerini işten çıkarmaya başlamıştır. Peki iş yerlerinin kapatılması neticesinde işten çıkarılan işçilerin hakları nelerdir?

Korona Virüs Sebebiyle İşyerim Kapatıldı ve İşten Çıkarıldım. Kıdem Tazminatı Alabilir miyim?

Evet alabilirsiniz. Kıdem tazminatına hak kazanabilmesi için 1 yıl ve daha fazla kıdeme sahip bir işçinin ya  işvereni tarafından haklı bir sebep olmaksızın işten çıkarılması ya da işçinin bir haklı sebebe dayanarak işten ayrılması gerekmektedir. Kıdem tazminatı son alınan brüt ücret üzerinden hesaplanır.

Korona Virüs Sebebiyle İşyerim Kapatıldı ve İşten Çıkarıldım. İhbar Tazminatı Alabilir miyim?

Evet alabilirsiniz. Belirsiz süreli iş sözleşmesi dahilinde yürütülen iş akitlerinin İş Kanunu 17.Maddesinde belirtilen şartlara uyulmadan işveren tarafından sona erdirilmesi halinde işveren aynı maddede belirtilen bildirim sürelerine ilişkin ücret tutarında tazminat öder.

Korona Virüs Sebebiyle İşyerim Kapatıldı ve İşten Çıkarıldım. Fazla mesai ücretlerimi alabilir miyim?

Evet alabilirsiniz. Fazla mesai ücretleri iş akdine kimin ve hangi koşulda son verdiğine bakılmaksızın işçiler tarafından talep edilebilir durumdadır. Fakat dikkat edilmesi gereken en önemli nokta Fazla Mesai Ücretlerinin 5 senelik zamanaşımına tabi olduğudur. Açıklamak gerekirse bir fazla mesai ücreti alacağı doğduğu andan itibaren 5 yıl içerisinde istenmelidir.

4857 Sayılı İş Kanunumuz 63.Maddesine göre iş akitlerinde haftalık çalışma süresi en çok 45 Saat olarak tespit edilmiştir. Aksi kararlaştırılmadıkça 45 Saatlik bu çalışma süresi haftanın çalışılan günlerine eşit olarak paylaştırılır. Bu süre üzerinde gerçekleştirilen her mesai ücreti %50 zamlı olarak işçiye ödenmelidir. Fazla çalışma yaptığını iddia eden işçi bu iddiasını ispat etmekle yükümlüdür.